Veckans blogginlägg
När pandemins restriktioner upphörde från regeringen så förundras man över det kaos som uppstått inom de områden staten har ett ansvar.
Polisen är helt tagna på sängen att folk behöver pass när ingen har rest på flera år. Hur kan man ha en så dålig planering? Jag lyssnade på Leif GW i morse om Polisens uttalande om varför de skall sköta passhanteringen, något som ett bolag eller annan verksamhet kunde sköta. Jo det var bra att kunna omplacera Poliser som inte kunde vara Poliser… Det är alltså en arbetsmarknadsåtgärd att sköta passhanteringen.
Vilket svenskt bolag hade kunnat sköta utgivande av pass på ett sånt uselt sätt utan att gå i konkurs? Nu mer än en månad efter passkaoset uppdagades i media är köerna fortfarande horribla. I Umeå får man vänta till Oktober om man behöver ett nytt pass! Ni hör själva, Oktober!!! Ingen sommarsemester för många utan ID handling. Helt skandalöst i mina ögon.
På Arlanda har vi nästa myndighetskaos, för vem trodde att svensken var ressugen efter 2 års isolering? Swedavias kaos vid säkerhetskontroller i högtryckstider gör att köerna ringlar i snigelfart med 3-400 meters kö. Folk missar flygen, försenade flygplan och missade anslutningar pga förseningar. Enligt TT så säger Swedavia:
Vi uppmanar resenärerna att vara ute i mycket god tid, minst två timmar före avgång om man åker inrikes och tre timmar för utrikesresor. Det är också bra om så många som möjligt checkar in hemifrån.
TT: Har ni någon möjlighet att få tag i mer personal under denna vecka?
– Det vi har är speciella värdar som ska hjälpa till vid entréerna. Det hoppas vi ska underlätta.
Hur kan man planera bemanningen så uselt? Entrevärdar löser inte problemet, Är detta Swedavias åtgärd? Bemanna upp säkerhetskontrollerna så folk hinner med planen i stället, hur svårt kan det vara?
Jätterköer dygnet runt för provisioriska pass, folk flyger land och rike runt och betalar skjortan för att få ett pass. Polisen utreder hur man skall lösa detta …men vad är problemet? Anställ folk och bemanna upp passexpeditionen direkt i stället. Det är kanske tom lönsamt med tanke på den avgift som tas ut. Mitt förslag är lika med GW:S , låt poliser vara poliser och lägg ut passhanteringen till någon som klarar uppdraget, likaså varför skall polisen syssla med hittegods? Det kan lika gärna vara en kommunal arbetsmarknadsåtgärd.
Har Ni försökt få hjälp av ett flygbolags servicecenter nyligen? Här är det samma kaos. Jag hjälpte en kund med en Lufthansa ändring nyligen, 2 timmar tog det att få boka om en biljett med en person som knappt behärskade engelska. Flygbolagens iver att spara pengar går ut nu över resenärerna, speciellt om du bokat på deras onlinetjänst. Jag fick lära Lufthansas support hur han skulle boka för att hitta platserna samt tala om hur han skulle skriva om den.
Ni som skall ut och resa i påsk var ute i god tid. Enligt gammal finlandssvensk tradition var påsklördagen då onda makter är ute och flyger fritt, eftersom Jesus ligger i graven. Men jag tycker inte att dagen påskhäxor ser så onda ut. Idag får Swedavia och Polisen symbolisera dessa 😉
Ni som inte är ute och reser hoppas jag får njuta av god mat i vänners sällskap med lite extra ledighet och påskgodis 🙂
Christer Forsberg, VD
Uniglobe Sverige